QESHER -
No. 2, November 1987

Tel Aviv University,
Journalism Srudies

Editor:
Mordecat Naor

Designer:
Ruth Beth-Or

English Versions:
Helen Kaye

Cover: The Portuguese Synagogue in
Amsterdam, painting in oils by Sal
Meijer, against an issue of Gazeta de
Amsterdam, the first Jewish newspaper
in the world.

Typesetting: “Defus Meir”
Production: “A.R.T. Offset Services”



A JEWISH NEWSPAPER

Gne conld, | suppose, make an intellectual game out of the
dozens of attempts to define a Jewish newspaper.

The most comprehensive and complete definition of a Jewish
newspaper would contain five characteristics: the publishers,
the editors, its Jewish readership, one of the recognised Jewish
languages and its concentration on Jewish topics, or the Jewish
aspects of general interest items.

Thousands of newspapers have appeared in the last 300 years,
many in the languages of those nations in the Diaspora where
Jews lived Many proclaimed their identity by including
“Jewish” or "Israelite” on the masthead. ,

Whar is thoughe to be the first Jewish periodical in the T78A
was called, simply, "The Jew". It came out in 1823, its editor was
Solomon Jackson, and its stated aim was to “combat missionary
activity among the Jews.” The next paper that appeared in 1843
was equally definite about irs Jewish identity. It name was "The
Occident and American Jewish Advocate.”

Elsewhere it was the same: the periodical “Israelita” appeared
in 1866 in Warsaw, Paland. In Russia there was the “Vestnik
Ruskikh Yevreyev” (the Russian Jewish Herald), edited by
Alexander Zederbaum). In England, "The Jewish Chronicte”,
established in 1841, publishes continuously to this day, and as
such, is now the oldest fewish periodical in the world. The
prestigious “Algemeine Zeitung des Judentums” appeared in
Leipzig in 1837. The list goes on and on.

It appears that even the name "Jewish” is not necessarily an
exact characteristic. Antisemitic elements within the Prussian
parlisment, 50 years before Hitler, used the slogan Judenpresse
to denote any newspaper, not merely one owned or edited by
Jews, from which emanated even a whilf of liberalism.

In the interest of cur “game”, four out of five characteristics
are enough: publishers, editors, readership and theme.
Language? Not necessarily. Whart is the judgement on a paper
whose publishers, editors and topics are Jewish, its language is
not, and its intended public is mixed and maialy Gentile? Or let
us take an ideological or propagandist pericdical put out by a
Jewish organization in order to bring its message to a non-
Jewish audience? A spontaneons answer would be “Yes!
Naturally! This is a Jewish paper”.

The most fascinating of this kind of newspaper is “The
Young Turk” (Le Jeune Turc), a French language daily,
published by the Zionist Movement in 1910. Jalal Nuri Bey was
its nominal editor. But the paper’s actual editor, its guiding
spirit and the writer of its editorials, was the "Russian
journalise” Vladimir Jabotisky, who preached the granting of
equal rights to all nations of the Ottoman empire. -

‘There have been and are many such journals throughout the
world. ]

What then should we say of a paper whose publishers and
most of the editors are Jewish, as is the potential readership; it is
written in the language of the State, and its news and features,
although including Jewish topics, are mostly general? Apart
from those Antisemites and "Detestors of Zion” who believe
that the "Elders of Zion” control and manipulate the media
worldwide, no-one could suppose the above to be a Jewish paper.

Indeed, the variations are endless.

Our purpose is not merely an "intellectual exercise.” We
inaugurated our first issue of Qesher with Dr Menucha Gilboa's
paper on the beginnings of the Hebrew press. These are quite
straightforward. The firs: Hebrew periodical, “Pri Erz
Hahayim” (The Fruit of the Tree of Life), came out of
Amsterdam in the 17th century and adhered to all our stated
criteria,

Shmuel Shaitzer's article on the beginnings of the Jewish
press opens Qesher’s present issue. Contrary to those who
consider the first Jewish newspaper to be the Amsterdam
"Dinstagishe un Fraytagishe Courant” published in 1686,
Shnitzer joins those who believe that the “Gazeta de
Amsterdam” (published in 1672) is first on the list.

Shaitzer's absorbing paper deals with the title question of this
article. His emphases are on the paper's reading public rather
than on the Spanish and Fralian in which the Gazeta was written.

I think it is unnecessary to explain our preoccupation with
this subject. All during the preliminaries of preparing the
framework for the Institute for Research of the History of the
Jewish Press, we have had to clarify this question of 2 Jewish
newspaper to ourselves, to those whom we approach and who
approach us.

There is the story of a physician, now living in Centra!
Europe, who lived in China between the two world wars, There
he published & medical journal in German, English, French and
Mandarin. It was intended for the general public, but it catered
mainly to the tiny Jewish community that had fled from Nazi
persecution to the far east.

The doctor is ready to give us the copies he has of that same
periodical, that quite naturally dealt with issues that would
interest the few Jews in China. What should we do with such a
journal? I imagine it will become a part of our collection,
Academics and journalists we have consulted have urged us to
the widest and most liberal approach, at least at the beginning,
while we catalog what exists. We should err on the side of more,
rather than less, although we are sure of above 90% of our
SOULCes.

How might we define hypothetical journals such as: a
missionary periodical that appears in Hebrew and Yiddish and
is targeted at Jews, or a chess journal that might appear in Israel
regularly in a non-Jewish language and yet is edited by Jews? We
would probably have to compromise on such as these.

Let us end 2s we started. What is a Jewish newspaper?

I once discussed this with the historian and orientalist,
Professor Bernard Lewis, He enriched us with some fascinating
information on fewish newspapers that appeared in the nations
of Islam, and on the people who published and edited thern. I
asked him to define, for this purpose, a Jewish newspaper.

He answered, half-laughing, “One that doesn't publish on
Yom Kippur.”

i

S

Head of Jourdalism Studies Program




Qesher Mo, 2, Movember 1987

THE GAZETTE, FIRST AFTER ALL /ShmuelSchnitzer

The 1686 Amsterdam Courant, published in Yiddish, has long
been considered the first Jewish newspaper. This honor may yet
belong to the Amsterdam Gazette, (Gazeta de Amsterdam)
written mainly in Spanish, that appeared c¢. 1672-1702.
Although the Gazette’s publisher, the printer Dan Beft
Avraham de Tarto was a Jew, it is generally thought thar the
paper served the public at large and not the Jewish commanity
per se.

A reexamination of the facts proves otherwise. Holland at the
end of the 17th century was a great maritime and trading power,
with expanding commercial links, especially via the Dutch Bast
India company, to the Americas and the far east. Holland’s
growing wealth was due in great part to the Jewish merchants of
Amsterdam and others of the European port cities where the
Jews exiled from Spain and Portugal — they were called blandly
Portuguese merchants — had preferred to settle. Other Spanish
exiles had chosen lands under Ottoman rule, and in north Africa,
Strong ties and trade links existed between these communities,
and their common language was Spanish.

In Amsterdam, Altona, Copenhagen and other cities the Jews
became shipbuilders, merchant mariners, and traders. Eleven of
the sixteen spice importers in 1616 in Amsterdam were Jews.
They controlled the diamond industry in Brussels and Antwerp
and in 1674, held 13% of all investments on the Dutch
exchange. These merchants needed a paper that would provide
comprehensive news yet be circumspect, lest it endanger
compatriots in Catholic countries.

During this period the great maritime powers fought at sea to
wrest from each other control of the rich trade routes and
territories. Piracy and other forms of privateering were
epidemic. The Gazette provided the fast and reliable
information on shipping, cargoes and the sea lanes that the
merchanes needed to manage their far-flung affairs. Such
information included new or safe routes, pirate activity, war
zones, vessels lost at sea and so forth.

The earliest extant copy of the Gazette was thought to be
from January 7, 1675, but two issues from 1672 and one from
1702 were discovered by coincidence in a London archive. It
appeared weekly with two columns on each of its four pages,
(from a bound annual for 1675). The Gazette concerned itself
only with commercial news and events, spiced here and there
with local gossip from the courts of Burope. The 1675 annual
reports on shipping, convoys and the depradations of French

. pirates in the English channel,

The Gazette also published suppiements, and there were
seventeen of these in 1673, that dealt, often verbatim, with
matters such as trade disputes, agreements and state affairs as
they touched on business.

If added proof is needed that the Gazette was a Jewish
newspaper designed for a widely dispersed Jewish clientele, it
lies with De Tarto himself. The many books he published under
his imprimatur dealt solely with Jewish subjects and included
both secular and devotional works.

WHO WILL WATCH THE.WATCHDOG / Uri Paz

The Press Council, the subject of this paper, was established in
Israel in the sixties by the Journalists’ Association and the
newspaper editors, one of its aims being to deflect government
legislation directed against the press. The Council's first
president, Supreme Court Judge Yitzhak Olshan, defined the
motives behind its foundation,

“Possible flashpoints of friction berween the need for a free
press and the public interest have multiplied in this modern age.
That the press itself would take respoasibility for its apptoach
to, and methods of publishing, seemed an idea that could bridge
these areas of conflict.”

The Council comprises two main bodies — the plenum and
the central committee. These meet to discuss libel and other
complaints from the public against individual reporters or the
papers. A research study chat forms the basis of this paper
examined 249 such cases. The study concluded that the council
had demonstrated objectivity in its handling of the complaints,
irrespective of their sources. 46% of the complaints were found
to be wholly or partially justified, 24% were rejected, and the
council did not take a position on 30% of the cases.

While complaints came from every walk of society, a
significant percentage originated from the press itself, and

126



Gesher No. 2, Movember 1987

other media, The plaintiffs chose to take action via the Council,
rather than bodies such as the ethics committee or an internal
press tribunal.

The Government's recent proposal to legislate against the
publication of an accused person’s name led the Press Council
and the Editors’ Committee to suggest an alternative solution.

A committee, consisting of a representative from the
Attorney General's office, the Editors’ Council, and a public

NAHUM SOKOLOV AND THE

figure, would be empowered to try any infringement of
journalism ethics. This body would have the power to fine an
offender, rather than the ineffectual disciplinary measures now
in force.

The council believes that such 2 move would serve the public
interest and yet prevent government intervention in the
working press. '

“OFFICIAL FUNCTION” OF THE HEBREW PRESS / Gideon Kouts

The perennial argument whether press “freedom” and
“responsibility” are compatible takes on special significance in
its Jewish and Iscaeli context. The Jewish press, and particularly
the Hebrew press, that appeared in Eretz Israel bears a special
responsibility in light of the Jewish peoples’ singular situation
that continues even after the establishment of Israel.

Nzhum Sokolov, one of the leaders of the Zionist movement,
was also a noted journalist and editor. A steady stream of articles
expressed his opinions on the desirable and the demonstrable ia
the Jewish press. After a 1934 visit to Poland, he drew up a

written syliabus for “guided journalism”, that seemed in his eyes
to be suitable for the Jewish people at that rime.

Sokolov differentiated between the Yiddish press in his own
day, and the contemporary Hebrew press, where the advantage
clearly lay with the larter,

The Yiddish press was sensationalist and unreliable, and was
therefore unsuited, so he thoughs, to fulfil the essential and
positive “official function”. Sokolov defined this as subordination
of the press to national goals, and felt that the Hebrew press
was best fitted for this role.

PASSAGES FROM THE HISTORY OF UNIONIZATION AMONG
JOURNALISTS IN ERETZ ISRAEL, 1933-36 / Compiled and explained by Mordecai Naor

Journalists in Eretz Israel began to organise professionally in
Jerusalem during the early thirties, and we have been able to
learn more about this period from a file that is part of a
collection of professional papers donated to Tel Aviv University
by the journalist Haviv Cna'an.

The file’s documents deal with three main areas: doubts
regarding organization; labor disputes and the protection of
Jewish journalist’ rights; relations with the British Mandate.

The authorities, while generally reacting favorably to Jewish

125

journalists’ demands, not infrequently closed down papers tha,
by their criteria, printed inftammarory material.

Journalists deliberated questions still pertinent in Israel
today, such as disrespect for the profession overall. “Journalism
as a profession is wide open,” said a participant_at the
Journalists general meeting in ferusalem in May, 1935, and
added that there was no demand for professional training as for
other professions.




Gesher No. 2, November 1887

A JEWISH JOURNALIST AND HITLER’S ‘PUTSCH’ / Mattitiyahu Hindes

Mattitiyahu Hindes (1894-1957) left incomplete memoirs
reflecting on his long career as a journalist. The chapters
excerpted here deal with events from 1921-23 while Hindes was
based in Berlin. His beat was economics, on which he reported
for an American paper, and political events insofar as they
impinged on Jewish affairs, He was also on the editorial staff of
“Rasswijet”, a Zionist publication that had transferred from
Russia to Berlin in 1921,

In November 1923 a loaf of bread cost 140 marks , there
were anti-Jewish riots in Berlin and Hitler's Brownshirts
rampaged in Nuremberg. Bavaria, especially Munich, had
become hysterically xenophobic, expelling foreigners at the rate
of up to 40 per week. Hindes, sensing that events in Bavaria
would prove crucial to both German and Jewish interests,
managed to get himself into Bavaria and to Munich. There, on
November 8-9, he was an eyewitness to Hitler's beerhall
‘putsch’. Hindes describes graphically the tension, and terror of
the occasion, and Hitler's demonic charisma. Hindes himself,
together with other journalists, was detained inside the hall. He
managed to escape and the following day witnessed the collapse
of the shortlived revolt from his hotel window.

Hindes attempts to persuade the Zionist leadership that
Hitler was dangerous were unsuccessful.

*

The Russian Foreign Minister — 1923:
“We recognise the right of the eastern nations
to independent development.”

Among the prominent people Hindes interviewed (2 technique
he enjoyed and respected) were Jewish Affairs Counselior,

Professor Moritz Soberheim, Germany’s Foreign Minister and
President of AEG, Walther Rathenau, and the USSR
Commissar for Foreign Affairs Georgy Chicherin.

Rathenau, who became Foreign Minister in 1922, was a Jew
who evaded his own Jewishness as an irrelevancy. Interviewed
by Hindes, he refused to discuss Jewish affairs, whether
domestic issues or in the international forum, regarding them as
marginal. Rathenau’s overriding concern was to rehabilitate
Germany after the debacle of World War L.

The interview with Chicherin was a scoop. Sovier officials
gave few interviews, but Chicherin wanted to ‘set the record
straight’ following a disastrous interview with another Jewish
journalist in Genoa that could have been dangerous for a Soviet
diplomat at that time.

In a series of questions and answers Chicherin afficmed the
centrality of Jews to Soviet national life, that Soviet policy on
Zionist was flexible, and that the USSR had no imperialist
ambitions regarding the nations of the middle east. Palestine,
since it formed part of Britain's empire at that time, could not be
separated from Soviet policy towards the UK,

*
Backstage at "Rasswiet”

The editors of "Rasswiet” imparted Russian exuberance and
zest to the pressroom. Two of them, Shafom Gepstein and Yossi
Schechtman, were Jabotinsky’s “boys”, but Victor Jacobson, the
fourth member of the editorial staff, was not a sympachiser.
Hindes himself inclined towards Jacobson and the initial
harmony among the editorial staff graduaily waned. When
Jabotinsky quit the Zionist leadership,Gepstein turned the
paper over to him, leading to the resignation of both Jacobson
ahd Hindes.

THE JEWISH PRESS IN VILNA UNDER FOUR REGIMES / Mussia Lipman

Vilna, until its destruction during the Holocaust, was an
important Jewish community in Eastern Europe for hundreds of
years. The article examines the community's daily life in the
vears leading up to, and during World War 11 as expressed
through Vilna's extensive Jewish press.

The Vilna community lived under four regimes in less than

two years. Vilna was part of Independent Poland until the
outbreak of war on September 1, 1939. The Soviets entered
Vilna for a few weeks, during which time they arrested Jewish
inteliectual leaders and exifed them to the Russian interior. The
Russians then handed Vilna over to the Lithuanians, who held it
for less than a year before the Russians returned. The Germans

124



Qesher No. 2, November 1987

entered Vilna during their 1941 Russian campaign and began
the process that led to the almost complete extinction of the
city's Jewish community.

Jewish cultural life, including the press, flourished during its
Polish days. Before World War II there were five Jewish dailies,
all in Yiddish, which was the language common to most of
Vilna's Jews. These existed together with a host of periodicals
catering to every level and walk of society, from academics and
politicians to dental technicians. Competition amnong the dailies
was fierce. Some were quality papers, and some, the tabloids,
competed among themselves for readership with trashy novels
and sensationalist scoops.

With the outbreak of W.W. II the Russians immediately

closed all the Jewish papers, although the Lithusnians did
permit one to publish, whereupon various groups simply began
to publish new periodicals and pamphlets. When the Russians
came back to Vilna, they allowed the publication of omne
“representacive” newspaper, the Communist Party's “Emmes”
(Truth or Pravda).

Once the Nazis had entered Vilna, the interdicted Jewish
press, except for the Judenrat’s duplicated "Ghetto News"”, went
underground. A young Jew, sent by the Nazis to work at a
printshop outside the ghetto, managed to smuggle back a press,
piece by piece. Printed pamphlets and posters began to appear
in the ghetto. The same young man later managed to build a
press in the city proper for the parrisans.

“UNZER SZTYME” — THE FIRST PERIODICAL BY HOLOCAUST
SURVIVORS IN GERMANY / Edit Witman

A short while after the end of World War I, thousands, and
then hundreds of thousands of Jewish refugees streamed into
Germany. Some had been released from concentration camps in
Germany itself, others from the camps situated throughout
Europe. These refugees, once they had recuperated a little from
the horrors of that war, began to develop an active Jewish life,
animated by a passionate aspiration to emigrate to Eretz Israel
as soon as possible, a goal thwarted by the British government
that had locked Istael's gates.

Jewish newspapers began to appear within the framework of
these social and cultural aceivities. The first of these papers, that
came out in the British occupied zone, was called "Unzer
Sztyme” (Our Voice). The paper was in Yiddish, politically
unaffiliated and had first appeared inside Bergen Belsen. The
editors, all from Poland, were David Rosenthal, Rafael Olevski
and Paul Trepman.

Publishing the paper was initially almost a “mission
impossible”. It was very difficult to get paper, or access to a press
in post-war Germarny, and so the first issue, appesting in July,
1945, ewo months after the end of the war, was handwritten, as
were the three following tssues. The fifth issue was typewritten
and duplicated, bur from the rwelfth issue on, Undser Sztyme

123

was a proper paper. It was printed on a press donated by the
Jewish Authors Guild in New York.

Even though Bergen Belsen was under British comumand, che
authorities allowed the paper to operate without a license, nor
was it in any way censored. Most issues, in addition to the rich
variety of Yiddish features, carried an editorial in English,
directed to the British, and to world public opinion. The editors
often attacked the British for not permitting free immigration
to Eretz Israel The ninth issue contained an especially violent
attack that included the following: "Every fresh ban the British
authorities impose on us strengthens the Germans' conviction
that their treaunent of the Jews was correct.” The British CG,
furious, threatened to imprison the editors, but eventually
relented.

Unzer Sztyme put out 24 issues In just over two years. Its
pages carried articles on refugee problems, the struggle o
immigrate, and a growing awareness and knowledge of the
situation in Eretz Israel

The last issue came out on October 30, 1947, and announced
thata new weekly, "Wochenbliat” (Weekly News) would shortly
appear, and that Unzer Sztyme would become a monthly.
Wochenblat did, indeed, come out, but Unzer Sziyme closed.




Qesher Mo, 2, Movember 1887

THE JEWISH PRESS IN HUNGARY / David Giladi

The German language "Der Unger”, that appeared in 1842 was
the first Jewish newspaper in Hungary. It should be pointed our
that the Hungary of those years absorbed Jewish immigzation, a
great part of which came from German speaking countries, a
trend that continued. Indeed, most of the Jewish press in
Hungary was in German until the last quarter of the 19th
century, when Hungarian began to take over.

The Hungarian orthodox community’s first newspaper,
“Magyar Zsido” {The Hungarian Jew), that came out in 1867,
was written half in German and half in Hungarian, Not to be
outdone, the reform movement also put out a paper. Polirical

and social configurations greatly influenced the jewish press.
There were years in which the voices of Hungarian Jewry were
“more Hungarian than the Hengarians.”

The Hungarian Jewish press often fought ancient hostilities,
such as the old canard that the Jews used infant blood in their
rituals. This blood libel spawned the pogroms and a resurgence
of the intense antisemitism of the 1880s.

There was also a Zionist press, whose first paper, "Zsido
Néplap” (The Jewish Peoples’ Paper), was founded in 1903.
Zionist publications in Hungary, weeklies and even dailies,
multiplied from this time.

IL PASSA TIEMPO — BULGARIA, 1909 / Baruch Mevorach

The turbulent 1840s saw the rise of the Ladino, or Hispaniolic
language press that catered to Europe's Sephardic Jewish
communities. These papers, the first of which appeared in
Izmir, Turkey, in 1842, were generally short lived, such as "La
Buena Esperanza” (The Good Hope), or "Sha’arey Mizrach”™
(Gateway to the East).

In Bulgaria, that gained its independence from Turkey in
1877-78, increased civil liberties had encouraged the Jewish
community to have published seven Ladino newspapers by

1903, "Ii Passa Tiempo” appeared in 1909 in Plovdiv, It was
designed to be a humorous/ satirical journal, and one of irs stated
goals was the deflation of the outworn customs and pomposity
of Bulgarian Jewish ‘notables’.

Two of its eight pages dealt with current events in Bulgaria.
The rest lampooned the ‘notables’.

The paper’s supercilious approach and pseudo-noble tone cut
uncomfortably close, and may have been responsible for the
paper’s demise after only one issue.

ISRAEL — A ZIONIST JOURNAL IN CAIRO / Aharon Even Chen

It

The history of “Israel”, a Zionist weekly that was published in
Caizo continuously from 1919 until its closure in 1939 just after
the outbreak of World War II is bound up with that of its
outspoken and courageous owner and editor, Mme Mathilde
Mutzeri who had taken over the paper on the death of irs
founder and her husband, Dr Albert Mutzeri. Mutzeri was a
physician, born into a prominent banking family, and the
Mutzeris formed part of the cosmopolitan and wealthy Cairene
Jewish society.

Throughout its life the paper appeared in French with
sporadic Arabic and Hebrew translations. The paper was
formatied like a large daily and came out every Thursday. The
type was handset. Israel had a wide readership in Egypt and

Eretz Israel. Its correspondents were both Jewish and non-
Jewish and included Jean Lobel, the editor of Cairo’s largest
daily, "Bourse Egpytienne”. Israel, although speaking with a
Zionist voice, was politically autonomous and had, until 1936,
complete editoriai freedom,

Following the tepeal in that year of the Capituiation Act,
Israel became subject to official censorship. After Hitler's rise to
power in 1933 German influence in Egypt began to increase
steadily. The censor, Inant Effendi, was German educated and
had translated Mein Kampf into Arabic, and the Interior
Minister, Nokrashi Pasha, was deeply anti-Semitic. Mme
Mutzeri, who had taken over the paper following Dr Mutzeri's
death, incurred the authorities’ frequent anger for her

122



Qesher No. 2, November 1987

unequivocal anti-fascist, anti-Nazi stance.

Nonetheless, when Cairo's Jewish community proposed a
boycott of Nazi Germany, she refused her suppore, preferring
instead to call for the mass emigration of Germany's Jews,
together with their moveable assets, to Eretz Israel. Cairo’s
enraged Jews promptly ostracized her temporarily.

Unrelenting German pressure, including 2 lawsuit agaiast the
paper by the German and Italian ambassadors and death threats
to Mme Mutzeri herself, dictated the final closure of Israel in
1939. Mme Mutzeri joined her children in Eretz [srael and there
devoted her energies to working with Henrietta Szold on Youth
Aliyah.

HAZIT HA’AM — THE PAPER PEOPLE LOVED TO HATE / Gabriel Tzifroni

“Hazit Ha'am” (The Peoples’ Front) was a unique paper that
appeared for two and a half years between 1932 and 1934. It was
published and edited by a small group from the extreme right
whose most prominent spokesmen were the poet, Uri Zvi
Greenberg, Y. Yevin and Abba Ahimeir.

Hazit Ha'am was an exceedingly aggressive paper that fired
off its razored arrows in every direction. It atracked the British,
calling them “occupiers™ at 2 time that the Yishuv still owed
England gratitude for the Balfour declaration. Even though the
paper identified with the Revisionise Movement, both the
moderates within the Movement, and its leader, Viadimir
Jabotinsky, (himself a contributor) came under frequent and
uafriendly fire.

Above all, the paper saved its most vitriolic salvees for the
Zionist instirutions and the Workers’ Movement in Eretz Israel.
Editors and correspondents alike used the mose abusive
language to their opponents in Eretz Israel and in the Zionist
Movement worldwide. Contemptuous expressions such as the
“Red Terror”, the "Red Rag” or the "Red Paper” were key
words in Hazit Ha'am. Leaders in the Workers' Movement, such
as David Ben Gurion, Ber! Katzenelson or Chaim Arlosoroff,
came in for particular vilificacion, :

Arlosoroff was then head of the Political Department in the
Jewish Agency, and there was hardly an issue thar did not hurl
accusations at him; that he roadied o the British, had "sold” his

people, was friends with the High Commisioner, and so forth.
The attacks reached their peak on the morning of June i6th,
1933,

Arlosoroff bad returned from Nazi Germany, where he had
gone to take care of the transfer of Jewish assets to Eretz Israel.
The Revisionist Movement generally, and Hazit Ha'am ia
particular, came out against any kind of accomodarion with
Germany. That morning's asseult contained a sentence
declaring thar the Jewish people would know how to react to
“this obscenity done in the full light of day and in the eyes of all
the world.”

Arlosoroff was murdered on the beach in Tel Aviv that night,
and there were those who linked the murder with the
incitement by Hazit Ha'am. Abba Ahimeir, one of the editors,
was arrested on a charge of murder, tried and acquitted.

There were 180 issues of Hazit Ha'am. It was a weekly, but
wouid come out twice and sometimes three times a week, with
the editors and management always promising that the paper
would become a daily. This never happened, because of financial
problems, but mainly because the paper’s antagonistic stance
aroused almost universal opposition that included the
Revisionists themselves. In the spring of 1934 the Movement's
leadership decided to close Hazit Ha'am, and to publish a more
moderate paper, “Hayarden” (The Jordasn) in its place.

KOL HA’AM — THE BELEAGUERED PAPER / Yehuda Lahayv

"Kol Ha'am” {Voice of the People) was the Israel Communist
Party (ICP) newspaper. Despite severe financial probiems, and
the unremitting efforts of government bodies to hamper its
every step, the newspaper published until 1974. These efforts
included legal action against Kol Ha'am and frequent closures,

121

often for days at a time. Nonetheless, the paper managed to get
printed, often drafting the cash it needed as donations from
party members, Foreign Communist parties also helped — the
Czech paper “Roda Pravo”, for instance, sent Kol Ha'am its
used plates.




Even though Kol Ha'am was wholly a Party paper, its
correspondents did their best to preserve objectivicy. This was
particularly difficuit with news concerning the Soviet Union,
especially when the discrepancies intensified between the
imagined ideal as toured by the Soviet press, and the reality. The
ICP, spearheaded by Kol Ha'am, was able to shape a new, more
balanced and critical approach toward the Soviet leadership.

Allthe employes, from the editor to the print workers, got the

same pitifully low salary, much of which, at different times, was

Qesher No. 2, November 1987

witheld to support the paper. For all that, the paper did not lack
for contributors from among eminent writers or public figures.

Before the Six Day War in 1967, the ICP split internally,
enthusiasm for the Soviets waned and Kol Ha'am started 1o
decline as a result. The ICP’s financial situation worsened once it
ceased to receive Soviet support and it was forced to convert Kol
Ha'am to a weekly. The paper eventually closed in 1974, thus
closing a remarkable chapter in the history of the Israeli press.

ONE DAILY PAPER — GOVERNMENT OWNED

A proposal advanced in 1948, shortly after the establishment of Israel

Aharon Ne'eman {probably a pseudonym) proposed the
establishment of a single national daily paper. Its editorial
complement would represent all the political parties then in
power. The suggestion was published in Mapai's hawkish
monthly "BeTerem” (Not Yet) in the August, 1948 issue, and
was proffered as the sensible solution for a press whose faults —

according to Ne'eman — outweighed its virtues.

A vigorous rebuttal by Davar writer Herzl Berger appeared in
BeTerem in September, and Ne'eman countered in November.
Iseael’s leaders, however, had more important matters on their
minds during this state's firse year of independence, and
Ne'eman's suggestion was filed and forgoteen.

ONE-MAN PAPER: SOME WORDS ABOUT “GEZEYLTER WORTER”

Trzik Manger, poet and author, published his own perscnal
periodical, Gezeylter Worter, that made fitful appearances
from its first issue at Czernowitz on the 2nd of August, 1929 to
its last issue in Riga on the 10th of October, 1930, for a total of
12. Most copies of this idiosyncratic journal are lost, but a full

series was donated to the Hebrew university by Manger’s close
friend, Hertz Grosbard.

Manger waged a one-man war against the literary
establishment of his time and encouraged authors who shared
his views to write for the periodical.

A ONE-MAN PAPER: URI ZVI GREENBERG’S SADAN / Yohanan Arnon

The famous poet, Uri Zvi Greenberg, was also 2 journaliss and
editor. He began his career in his native Poland, continued in
Germany and then in Eretz Israel where he arrived in 1924,
After his Aliyah (immigration), Greenberg published his work
in various journals both in Eretz Israel and abroad, but he
needed his own stage. He founded Sadan (Anvil) in 1924. It was,
in the main, a literary periodical, and Greenberg wrote most of it
himself.

The first issue aroused widespread interest and favorable
press reaction to its unique quality. Some months later,

Greenberg put out a second issue similar to the first. He
continued in this way to publish and write further issues of
Sadan, sometimes changing the name slightly to avoid the need
for a license from the Mandatory government.

The fifth and last issue of Sadan appeared at the end of 1926,
and this time Greenberg wrote all of it. He had continued,
meanwhile, to publish numerous articles and poems in other
magazines, including & collection of poems. The book of poems
was published by Sadan.

120



